Jak pomóc dziecku w nauce samodzielnego picia? Przegląd akcesoriów przydatnych każdemu rodzicowi.

Umiejętność picia z butelki jest naturalną fazą w rozwoju każdego dziecka. Prędzej, czy później rodzic skorzysta z możliwości podania wody swojemu dziecku, np. podczas spaceru. Nauka tej całkiem nowej kompetencji może okazać się fascynującą przygodą dla całej rodziny, jeśli tylko dołożymy starań, by przebiegła w atmosferze otwartości na potrzeby poznającego świat szkraba. Sprawdźmy, jak dopasować akcesoria do poszczególnych etapów nauki picia i uczynić ten czas przyjemnym doświadczeniem.

W 4 krokach przeprowadzimy rodziców przez cały proces treningowy: od butelki do kubeczka, czyli od karmienia do samodzielnego picia.

Spis treści:

  1. Krok 1 Najlepsza na start – butelka dla niemowląt
  2. Krok 2 Na każdą pogodę – bidony i termobutelki ze słomką
  3. Krok 3 Samodzielność bez bałaganu – kubek 360
  4. Krok 4 Butelki, które wspierają dziecko w nauce picia

 

KROK 1

Najlepsza na start – butelka dla niemowląt

Macierzyństwu przypisane jest atmosfera wyczekiwania na kolejne kamienie milowe w rozwoju dziecka. Podnoszenie główki, odpowiadanie uśmiechem na uśmiech, sięganie po przedmioty. Z przyjemnością przypatrujemy się kolejnym postępom czynionym przez maluchy. Odnosimy wówczas wrażenie, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych. Widok naszej pociechy, która roluje się na boki w poszukiwaniu upragnionego przedmiotu, sprawia ogromną radość. To najlepszy czas, by wykorzystać rosnącą sprawność motoryczną dziecka, jego ciekawość świata i podać mu butelkę.

 

Dla niemowląt, których mamy zdecydowały się na karmienie przy pomocy butelki, najlepsze będą te, o stosunkowo niewielkiej objętości, np. 180 ml i wyposażone w antykolkowy smoczek. Nie ma nic ważniejszego w nauce rytuałów niż komfort dziecka. Odpowiednio wyprofilowany smoczek, wykonany z miękkiego i higienicznego silikonu (PPSU) zapewni upragniony spokój i sprawi, że gazy nie będą się zbierać w brzuszku małego, głodnego człowieka.

Smoczki antykolkowe wspierają naturalne karmienie dziecka na każdym etapie rozwoju. Warto więc dobrać akcesorium do konkretnej grupy wiekowej (etap 1: 0-2 m, etap 2: 3-6 m, etap 3: 6 m+). Mamy wtedy pewność, że są dopasowane do sprecyzowanych potrzeb maluszka. Nie bez znaczenia jest również łatwość montażu na butelkach o różnej objętości. Dodatkowym atutem jest również bezproblemowa wymiana na drugi nowy, która znajduje się w zestawie.

Sukcesu w nauce karmienia niemowląt nie byłoby bez odpowiedniej butelki. Warto zwrócić uwagę na jej pojemność i postawić na najwygodniejszą opcję. Wybór odbywa się pomiędzy pojemnością 180 i 240 ml i zazwyczaj podyktowany jest rosnącymi potrzebami żywieniowymi niemowlęcia. Stonowana kolorystyka działa kojąco na zmysły maluszka, a dedykowany lekki, antypoślizgowy uchwyt pozwala na próby samodzielnego trzymania butelki przez dziecko.

Aspektem, który każdemu rodzicowi leży na sercu jest bezpieczeństwo. Najlepiej, by materiały użyte do produkcji akcesoriów do karmienia były najwyższej klasy, zwłaszcza klasy medycznej (PPSU), a przy okazji odporne na intensywne użytkowanie, w tym mycie w zmywarce i sterylizację. Maluszek pokocha ergonomiczny kształt butelki, a rodzice docenią praktyczną i czytelną podziałkę.

KROK 2

Na każdą pogodę – bidony i termobutelki ze słomką

Kiedy dziecko dorasta, zaczyna bacznie przyglądać się zachowaniom dorosłych i przedmiotom codziennego użytku. Chwyt zazwyczaj jest już pewny, a sprawność motoryczna pozwala na dużą samodzielność. Wtedy też (ok. 9 miesiąca życia) przychodzi czas, by fascynację słomką przekuć w naukę nowego sposobu picia, zwłaszcza napojów innych niż mleko. Wciąż jednak daje o sobie znać ciekawska natura dziecka i żywiołowość podczas codziennych aktywności.

By rodzic mógł elastycznie dopasować się do tempa rozwoju swojego dziecka, dobrze, by wybrał bidon na tyle uniwersalny, by sprawdził się w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu malucha. Warunki domowe, spacer, podróż, a może energiczna zabawa w ganianego. To wszystko skrywa w sobie kultowy bidon z nową, unikalną, obciążoną słomką, umożliwiający picie nawet do góry nogami. Kiedy świat dziecka stanie na głowie, ten niezawodny produkt nadal pozostanie szczelny i wytrzymały, a wyprofilowany uchwyt nie pozwoli wyślizgnąć się dziecku z rąk.

Wybierając bidon ze słomką, uwagę rodziców powinien zwrócić nietoksyczny skład materiału butelki, pozbawiony BPA, Ftalanów i PVC. Tritan to nowoczesne tworzywo sztuczne o właściwościach zbliżonych do szkła. Przez co jest bezpieczny, nawet dla alergicznych maluszków. Najbardziej jednak należy podkreślić korzyści rozwojowe płynące z korzystania z takiej formy picia:

Trening picia za pomocą tego bidonu korzystnie wpływa na pracę podniebienia miękkiego, mięśni policzków, a także przyczynia się do właściwego układania warg. Wszelkie samodzielne modyfikacje słomki (np. jej przycinanie) nie są wskazane, ponieważ mogą rzutować nie tylko na właściwości samego produktu, ale także na stan zgryzu dziecka. Każdą taką aktywność należy skonsultować z logopedą. Uchwyt daje dziecku szansę na „zbieranie rąk” do środka – centrum swojego ciała. Jest to bardzo istotne w procesach rozwoju fizycznego dziecka i integracji odruchów pierwotnych, mówi mgr Justyna Gierosz, logopeda kliniczny.

Dzieciom z kolei nie pozostanie obojętna żywa i radosna kolorystyka bidonu, jak również konstrukcja samej słomki, dająca wiele radości z korzystania z niej.

Na atrakcyjność wizualną tritanowego bidonu ze słomką oraz jego walory poznawcze zwraca także uwagę Justyna Gierosz, logopeda kliniczny:

Kształt bidonu przypomina trójkąt. Dzięki temu jest to bardzo wygodna butelka, która mieści się w dłoniach maluszka. Umożliwia mu swobodne obracanie butelką i przechylanie jej do góry. Kubek jest bardzo szczelny, zabezpieczony wysokiej jakości uszczelkami, uniemożliwia to przeciekanie płynu ze środka butelki. Bidon ma łatwy i ciekawy dla dziecka przycisk, który otwiera pokrywkę i automatycznie „wyskakuje” słomka.

Kiedy dziecko pokocha słomkę i nie będzie chciało się z nią rozstawać, a za chwilę ruszy na zimowy spacer, konieczne stanie się zaopatrzenie malucha w termobutelkę ze słomką. Podwójne ścianki ze stali nierdzewnej, pozwolą cieszyć się ciepłą herbatką nawet przez 6 godzin wyprawy. To butelka, która uczy samodzielności, gdyż specjalnie zaprojektowana góra butelki umożliwia dzieciom na bezproblemowe otwieranie, a zintegrowany uchwyt do przenoszenia zapobiega wyślizgnięcie się z małych rączek. Kluczowe dla rodzica pozostaje spora pojemność butelki, dzięki której można zaplanować dłuższy wypad. Aż 350 ml ulubionego napoju w stałej temperaturze przez cały czas kilkugodzinnej wyprawy – to wielka wygoda i luksus ukryte w jednej termobutelce.

 

Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że słomka jest dobra na każdą pogodę. Od spokojnego treningu na siedząco po ekspresyjne harce. W zaciszu domowym, ale i pod chmurką. Tu wszędzie sprawdzi się rurka, która w połączeniu butelką tworzy bidon, który nie bez powodu nazywany jest kultowym.

KROK 3

Samodzielność bez bałaganu – kubek 360

Po 6. miesiącu życia rozpoczyna się stopniowe usamodzielnianie się niemowlaka. Zazwyczaj wtedy rodzic sięga po innowacyjny bidon z obciążoną słomką. Należy jednak pamiętać, że nie każde dziecko jest na nią gotowe. Australijski producent przeanalizował potrzeby rodzin w tym zakresie i zaprojektował anatomiczny kubek 360°. To akcesorium przeznaczone dla tej samej grupy wiekowej (6 mies.+), co bidon ze słomką. Stanowi on doskonałą pomoc dla niemowlaków, które z jakichś względów nie chcą lub nie potrafią jeszcze korzystać ze słomki. Jako rodzic powinieneś wiedzieć, że nie znaczy to, że nagle jeden produkt musisz wymienić na drugi. Oba świetnie się uzupełniają, można je ze sobą łączyć, używać naprzemiennie i pokazać maluchowi możliwości. To podejście z pewnością sprzyja nabywaniu przez dziecko umiejętności dokonywania wyborów. To także doskonały trening samoświadomości sprzyjający budowaniu pewności siebie. Pokaż maluchowi opcje. Tak właśnie dzieje w przypadku jedzenia metodą BLW, ale tak również warto postąpić, jeśli chodzi o picie.

Jakie unikalne cechy ma kubek 360?

  • Silikonowa obręcz aktywowana ustami – pozwala dziecku w sposób anatomiczny pić z każdej strony kubka (po okręgu). Maluch dolną wargą naciska miękki silikon, a napój zaczyna płynąć. To ciekawa alternatywa dla kubków, które wymagają naciskania „od góry”, co nie jest naturalnym odruchem dla dziecka.
  • Funkcja blokady przepływu (rączki w górę), która jest przydatna w podróży i podczas przemieszczania się. Dziecko z łatwością samo ją obsłuży. Kubek po zablokowaniu jest tak szczelny, że można go wrzucić śmiało do torby czy plecaka i nie trzeba martwić się, że się wyleje.
  • Praktyczne rozwiązania technologiczne – to głównie poręczne, wygodne uchwyty i przezroczysta pokrywka, która pozwala maluchowi kontrolować ilość wypijanego napoju oraz kąt przechylenia kubka.
  • Optymalna wielkość i pojemność – naczynie ma ergonomiczny kształt ułatwiający dziecku trzymanie go. Pojemność 250 ml jest odpowiednia dla malucha rozpoczynającego naukę samodzielnego picia.
  • Wszechstronne zastosowanie – to produkt przeznaczony zarówno do ciepłych, jak i zimnych napojów. Można go bez problemu myć w zmywarce (w górnym koszu) i sterylizować.

 

Kubek 360 to produkt polecany przez mamy i specjalistów od dietetyki i rozwoju mowy. Neurologopedka i terapeutka integracji sensorycznej, Bogusława Kwiecińska, scharakteryzowała akcesorium b.box w poniższy sposób:

Picie z kubka 360 wymaga już stabilnej pozycji siedzącej i dobrej kontroli tułowia, aby podczas picia dziecko nie wykorzystywało pozycji wyprostnej (tzw. przeprostu).Picie z takiego kubka wymaga większej pracy żuchwy, policzków i wargi dolnej. Dziecko z uwagi na rozwój motoryki dużej powinno mieć na tyle silne rączki, aby samodzielnie ten kubek utrzymać. Zawsze należy korzystać z kubka 360 jako kubka tzw. „przejściowego” z dużą uwagą i pod kontrolą logopedy bądź neurologopedy.

W czasie nauki picia warto także wspomóc się sprytnymi rozwiązaniami. Są nimi np. silikonowe nakładki na szklankę z ustnikiem dla młodszych i zapasowymi słomkami dla nieco bardziej wprawionych malców. To superwygodna opcja, która każdą szklankę zamienia w kubeczek z ustnikiem lub ze słomką. Przykrywka wykonana z silikonu daje możliwość naciągnięcia niemalże na każdą szklankę i czyni z napoju fortecę, zabezpieczoną przed utopieniem się owadów czy paproszków. Wychodząc do restauracji, na spacer, ale też odwiedzając rodzinę, czy nawet wybierając się w daleką podróż, nie musisz się martwić o odpowiednie naczynie do picia. Bidonowi z zestawem mobilnych akcesoriów nie można odmówić funkcjonalności.

Zalety kubków ze wszystkich etapów nauki picia ma w sobie kubek 4w1. Nad tym zestawem w szczególności pochylą się rodzice ceniący minimalizm i doceniający produkty rosnące wraz z dzieckiem.

Jest ekonomiczny, praktyczny i wielofunkcyjny. Jeden kubek może być jednocześnie butelką do karmienia, kubkiem z miękkim ustnikiem, innowacyjnym bidonem ze słomką, jak i kubeczkiem treningowym. Łączy w sobie wszystkie cechy innych produktów b.boxa, zatem jest esencją innowacyjnej myśli technologicznej twórców. Wykonanie z dbałością o detale i bezpieczeństwo, ergonomia i jakość- to nieodłączne cechy wszystkich wspomnianych akcesoriów b.boxa.

KROK 4

Butelki, które wspierają dziecko w nauce picia

Twórcy bidonów b.box wiedzą, jak ważna jest baczna obserwacja dziecka i dopasowanie akcesoriów do indywidualnego tempa rozwoju każdego z nich. Podkreślają, że:

„normalnie” rozwijające się dzieci mają tendencję do naturalnego odchodzenia od odruchu/ zachowania ssania. W takich okolicznościach kubki i butelki b.box mogą być używane zamiennie przez cały okres picia przez dziecko, aby zapewnić mu odpowiednie dla jego wieku i rozwoju możliwości uczenia się . Także, by pomóc rozwinąć w nim wiarę we własne możliwości, jednocześnie zaspokajając potrzeby związane ze stylem życia.

Pracując and stworzeniem idealnej butelki, jednocześnie pozostają wrażliwi na potrzeby dzieci, które mogą mieć trudności z jedzeniem, piciem, mówieniem, a tym samym również z odejściem od odruchu ssania. Tu wręcz wymagane jest dodatkowe wsparcie i wzmożony trening. Dlatego też producenci podczas projektowania bidonów uwzględnili uwagi rodziców dzieci ze szczególnymi potrzebami. Po konsultacjach z wieloma specjalistami rekomendują rodzicom następujące akcesoria:

  • kubek z dzióbkiem– dziecko używa warg do ściśnięcia dzióbka (nie języka), co powoduje wypływanie płynu;
  • kubek do picia ze słomką skróconą tak, że mieści się ona tylko między wargami (nie wchodzi do środka jamy ustnej daleko, między język a dziąsło) i usunięty jest zawór zapobiegający przeciekaniu, aby umożliwić swobodne picie. *Warto podkreślić, że po przecięciu słomki, zawór nie jest już szczelny i stanowi to poważną interwencję w konstrukcję produktu;
  • kubek treningowy – pozwala na swobodny przepływ przez otwór przy użyciu warg (nie języka);
  • termobutelka do napojów– umożliwia swobodny przepływ przez słomkę, przy użyciu warg (nie języka).

Zdajemy sobie sprawę, że każde dziecko jest wyjątkowe i rozwija się w inny sposób. Dlatego nasze zalecenia dotyczące wieku i użytkowania traktujemy jako ogólne wskazówki dla rodziców. Zachęcamy rodziców do uwzględnienia indywidualnych zachowań i rozwoju dziecka oraz skonsultowania się z pracownikami służby zdrowia w celu uzyskania porad dostosowanych do ich konkretnej sytuacji.

 


  1. Metoda BLW czyli nowe podejście do żywienia malucha
  2. Tritanowy bidon ze słomką z nagrodą European Product Design Award. „Nowa definicja picia dla dzieci”
  3. Termos na jedzenie b.box nagrodzony w konkursie European Design Award

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *